18 januari Kandy

18 januari 2019 - Kandy, Sri Lanka

F052E877-7C8D-4181-B361-F039838492FA

We beginnen de dag met een wolkje aan de lucht.... Slecht geslapen. Familie mug wist me te vinden, blaffende honden, hoestende heren in de tent naast ons, kortom, weinig geslapen.

We vertrekken weer om 8:00 uur, dat is een beetje de vaste vertrektijd. Onderweg zien we in de plaats waar we doorheen rijden apen over de stroomkabels en op de platte daken bij de huizen. Een vrouw jaagt ze weg omdat ze vlak bij haar deur zitten en die schatjes wil je niet binnen hebben.

We komen bij de gouden Dambulla grottentempel, sinds 1991 toegevoegd aan de Werelderfgoedlijst van Unesco. De rotstempels dateren uit de 1e eeuw v. C. Eerst verbleef koning Valagambahu hier, hij was hier naar toe gevlucht omdat hij verbannen was uit Anarudhapura. Toen hij na 14 jaar zijn troon weer terugkreeg, veranderde hij de grotten in rotstempels, om de monniken te bedanken die hem dit toevluchtsoord hadden geboden. In de eeuwen daarna werden de tempels door diverse koningen verbeterd en verfraaid.

Weer 400 treden naar boven en eenmaal boven schoenen uit en verder op mijn sokken. Walter heeft nog last van zijn benen dus blijft hij beneden.

De vijf tempels zijn uit een granieten rots  gehakt, die 100 meter boven Dambulla-stad uittorent. Aan de buitenkant wit geschilderd wat er fantastisch uitziet. De gids vertelt ons bij de vijfde grot te beginnen en dan aftellend naar de eerste. Van minder mooi naar mooiste. De 3e en 4e zijn het mooist, hier staan beelden die met de natuurlijke kleurstoffen zijn geschilderd.

De vijf grotten staan vol met boeddhabeelden in verschillende groottes. De muren en plafonds zijn beschilderd met religieuze en seculiere thema’s. Zij zijn aangebracht tussen de 2e eeuw v.C en de 18e eeuw n.C.

Rond 10:30 uur zijn we weer bij de bus en rijden naar het Centrale hoogland, van bosgebied naar gebergte

Andere vegetatie, kruidentuin Ranweli 99 Spice Garden. We gaan kennismaken met planten en kruiden van de streek. Krijgen daar een rondleiding. Kruidnagel, vanille, nootmuskaat, aloe vera, peper(klimplant), koffie, foelie, kapok(boom), rode ananas(zuur) hier worden afslankmiddelen van gemaakt. Kaneel, inheemse plant, enz.

Was dus niks voor ons, héél erg commercieel. Kregen Engelse gids op 31 mensen. Konden hem amper verstaan omdat het langs een drukke weg lag en er nog een aantal grote groepen waren. Informatie heb ik weinig meegekregen maar ik heb wel wat foto’s gemaakt En vond het wel oké.

We kregen ook uitleg over de kruidenolieën, we zaten in een soort kippenhok, kregen een stencil met nummers en daarachter de naam van de olie en waar het goed voor was. Heb alleen de Lotusolie onthouden, die rook heel erg lekker. We zijn nog even in het winkeltje gaan kijken maar daar vroegen ze de hoofdprijs voor alles. Komen we later misschien nog wel langs de weg tegen.

Hier ook de lunch gebruikt en na de lunch richting Kandy ligt 528 meter boven de zeespiegel, romantische stad. We komen door Mintale, dé specerijenstad van Sri Lanka. De doorgaande weg is hier verbreedt door de winkels die er aan liggen, te halveren. Het is een moslimstad.

In Kandy aangekomen gaan we naar een hotel waar we  een voorstelling, traditionele dans te zien krijgen. Niet écht bijzonder maar het hoort erbij dus kijken wij braaf een half uur naar mensen die hun best doen.

We moeten overstappen van de grote bus in een klein busje, daar kan niet iedereen in dus wij en nog wat anderen gaan er in een tuk tuk achteraan. We begrijpen al snel waarom we niet met de grote bus konden gaan. We rijden nl via smalle weg naar boven met bochten die zelfs het kleine busje in 3 keer moet nemen. Tuk tuk houdt het goed bij. Eenmaal boven, het is inmiddels donker, mooi uitzicht over de stad. Wij hebben de pech de laatste sleutel te krijgen en deze van een kamer was aan de overkant 2 hoog zonder lift. Omdat Walter slecht ter been was moest er geruild worden. Dit ging niet zo soepel en spontaan jammer genoeg, maar het is opgelost. Een echtpaar heeft met ons geruild zodat wij geen trappen hoefden lopen en met de lift naar boven konden.

C8B8ECEF-6956-4155-A5D9-867CDD5DFD4F

1. Simone: