19 januari Tempel van de tand

19 januari 2019 - Kandy, Sri Lanka

4FFDA506-329B-4022-93A4-47C39072E329

Kandy, hoofdstad van Hill Country, erg druk op zaterdag, we komen rond 8:30 uur bij de Tempel van de Tand, de heiligste boeddhistische plek van Sri Lanka. We moeten door poortjes en worden gecontroleerd, dit omdat er in 1998 een bomaanslag heeft plaats gevonden door de Tamiltijgers. Ook hier de schoenen uit en gaan.

In deze tempel bevindt zich de belangrijkste boeddhistische reliek van het land: de tand van Boeddha!

Als wij er zijn is het nog niet zo druk. 9:30 uur is er een ceremonie, de menigte, die inmiddels is opgelopen tot héél veel mensen baant zich een weg naar binnen om iets van de ceremonie mee te krijgen. Ook wij, de groep gaat naar het balkon, wij blijven beneden omdat Walter nog behoorlijk last heeft van zijn benen. Wij weten een aardig plekje te bemachtigen en zijn er helemaal klaar voor. Walter filmen, ik foto’s maken. Het duurt en het duurt. Er staan 3 heren met een trommel en één heer met en soort toeter. Voor de mensen die geloven prachtig, voor ons is het kabaal. We zien af en toe de deur open gaan en iemand met een offer naar binnen gaan. Na een half uur wachten gebeurt er nog steeds niks. Wij dachten dat er iemand uit de deur zou komen en de ceremonie zou gaan beginnen. Niet dus, de mensen komen hier bijeen om alleen te zien hoe de deur naar het heiligdom wordt geopend. Niks meer, niks minder. Het was bere druk, wij besluiten onder een koord door te gaan en op ons zelf een beetje rond te lopen. De groep is met Ajith mee en worden rondgeleid. Zij zijn ook bij de gouden met edelstenen afgewerkte stoepa geweest. Er zouden zeven kisten zijn, allemaal in elkaar passend, om de tand te beschermen. Hordes mensen waaronder ook onze groep zijn erlangs geschuifeld om een blik te kunnen werpen. Foto’s mochten er niet gemaakt worden. Geen flauw idee of het er daadwerkelijk ligt. Feit is dat de mensen hier er in geloven en hier massaal naar toe komen om Boeddha te eren.

Walter en ik hebben beneden, ook buiten rond gewandeld en ook van alles gezien. Alles mooi, maar zijn nu wel beetje tempel/boeddha moe. We komen weer bij de groep waar we de schoenen hebben ingeleverd. We lopen weer naar de ingang en moeten daar wachten op de bus. Omdat het nogal een hectische stad is moeten we zodra de bus komt in rap tempo instappen. Dan rijden we naar een commercieel gebouw waar we het proces rondom de edelstenen te zien en horen krijgen. Ze loodsen ons na de uitleg mee naar de tweede etage waar verkopers staan om je iets te verkopen. Een aantal van ons hebben wel wat gekocht. Kettinkjes, oorbellen met een mooi saffier steentje.

Na de lunch gaan we naar de Botanische tuin. Mooie foto’s gemaakt in het orchideeën huis. Daarna maken we een rondrit in een golfkar en zien zo in korte tijd bijna de hele tuin.Laatste kwartier genieten we van een heerlijk bakkie Lavazza koffie. Koffie mis ik hier wel, hier drinken ze liever thee

We sluiten de dag af  in een winkel met allemaal “Lappie Doekies” De dames krijgen een mooie sari, de heren een mooie sarong en zo gaan wij met elkaar op de foto.