20 januari Theefabriek/plantage

20 januari 2019 - Nuwara Eliya, Sri Lanka

C55BFC3F-2F43-49BC-B083-24D0CA3050A6

Dag van de thee. Met de kleine busjes 7:30 uur weer naar beneden

Komen langs batikwinkel en krijgen daar een rondleiding. Toch weer anders dan op Java, leuk om even gezien te hebben. Een Indonesische kunstvorm, door Nederlandse kolonisten naar Sri Lanka gebracht.

We rijden verder langs diverse theeplantages. De gids kegt ons het proces van de Ceylon thee uit. Vraagt ons of we weten waar de letters T.E.A. voor staan, niemand die het weet.             Tea: Tennings Encime Acid. Ontstaan door de Engelsen. In 1867 plantte de Schot James Taylor de eerste theeplantjes voor commercieel gebruik. Het werd een enorm succes dat eind 19e eeuw leidde naar een enorme groei in de thee-industrie wereldwijd. Grote Britse bedrijven kochten alle kleinere plantages op. Meeste theeplukkees zijn vrouwen omdat het minder zwaar werk is dan andere werkzaamheden op het land. Het merendeel stamt af van de Tamilarbeiders die uit Zuid India werden gehaald als gastarbeiders eind 19e eeuw

Theefabriek geweest om het hele proces te zien. Thee wordt gedroogd in grote bakken waarbij hete lucht onderdoor wordt geblazen om het vocht te verminderen, vervolgens worden de blaadjes geplet, waardoor er enzymen vrijkomen en het fermenteren(een proces waarbij bacteriën, schimmels en gisten gebruikt worden )om de thee te maken. Daarna gaan de bladeren in de oven en worden gebrand. Na het afkoelen worden ze gesorteerd op kwaliteit. Vervolgens worden ze in grote zakken verpakt en vervoerd naar Colombo en daar worden ze geveild.

Om te proeven kregen we Black tea, Green tea en Royal Flush tea(Maxima thee zoals Ajith mooi vertelde) met ginger koekjes. Alle drie smaakten best, zeker met de ginger koekjes. Royal Flush is Green Tea met White tea en  hebben we meegenomen. Dus voor wie een koninklijk kopje thee wil, kom gezellig naar Garderen.

Na ons bezoek aan de theefabriek stoppen we ergens waarbij we 4 watervallen konden zien, en konden romantikeren volgens de gids. Was dampig, zoals ook de andere dagen. Vandaar weinig foto’s van landschap. Wel jammer want het is erg mooi.

Oude man met bloemen komt in de bus. Deze man is 88 en heeft in zijn jongere jaren iedere keer de berg opgerend om te proberen bloemen te verkopen.

Tijdens het rijden van de haarspeldbochten zien wij een jonge knul die dus precies het zelfde doet, Na verschillende bochten, en een heel wat hoger komen wij hem 3 keer tegen, de 4e keer stopt de bus en komt de jongen binnen. Hij raakt zijn hele bos bloemen aan ons kwijt. 100 rupies per bloem. Hij heeft het verdiend, hij zweette zich kapot. Zaten 1900 meter in de hoogte

Gelunched bij koloniaal Grand Hotel in Nuwara Eliya, ook wel ‘Little Engeland‘ genoemd schitterende locatie aan een golfbaan. Prachtig interieur en kleurrijke tuin.

We overnachten in Bandarewa hotel

1. Milko Kliemert:
    24 januari 2019
    Leuk ik heb in China ook theeplantages gezien, heel bijzonder om te zien hoe dat allemaal wordt klaargemaakt