12 januari, op weg naar het noorden

13 januari 2019 - Jaffna, Sri Lanka

8D47AB3C-C881-497B-A66C-6A4259A4966E

We vertrekken 8:00 uur en gaan via de kustweg naar Puttalam en vandaar via de A9 naar het noorden. We maken even een korte stop bij stalletje langs de weg om netje mini mandarijntjes te kopen voor 300 rupies(€1,50). We komen eigenlijk elke dag wel langs meertjes gevuld met waterlelies, prachtig om te zien. We gaan van koninklijk gebied naar oorlogsgebied. Medawachchiya is de laatste plaats van de Singalezen. Verder naar boven kom je in het Tamilgebied. We zien hier veel mensen op de fiets, hele oude fietsen en de omgeving en huizen zien er duidelijk minder verzorgd uit dan in het zuiden. Er lopen hier ook veel koeien rond. Ook zie je nog schade van de oorlog, resten van huizen, parlementsgebouwen, kogelgaten in de gebouwen. De oorlog heeft plaats gevonden van 1983 tot 2009 maar sinds 2016 gaan er pas georganiseerde reizen naar het noorden. Daarvoor kon je als toerist ook wel naar het noorden maar dan was het op eigen risico.

De Tamils zijn, toen de Engelsen aan de macht waren, uit Zuid India gehaald omdat de Engelsen theeplukkers  zochten en de Srilankanen dat niet voor hun gingen doen. Zij vonden het te koud in de bergen en kregen te weinig betaald

In 1972 kwam er een nieuwe grondwet met het boeddhisme als belangrijkste religie van het eiland en Singalees tot nationale taal. Dit werd door de Tamils als discriminatie ervaren er ontstonden spanningen en werden militante Tamilbewegingen opgericht die een onafhankelijke Tamilstaat wilden afroepen. Volgens onze gids wilden zij het noorden en het oosten, de helft van het land.

In 1976 werd de Liberation Tigers of Tamil Eelam(LTTE) opgericht onder leiding van Velupillai  Prabhakaran.

In 1983 was er een belangrijk keerpunt. Black July, de LTTE viel het leger aan in de buurt van Jaffna, Singalese bendes vielen Tamilgebieden aan en vermoorden honderden Tamils.

Onze gids, Ajith, vertelde dat de Tamilleider kinderen opleidde tot kindsoldaat. Alle ouders moesten hun kinderen afstaan. Als er protest kwam werd de hele familie vermoord. Broer, tante en neef van Ajith zijn omgekomen bij een aanslag op een trein. Er waren 7 wagons, 2 wagons zijn ontploft omdat Tamils er 3 bommen onder geplaatst hadden. Hierin zaten zijn familieleden. 20 mei 2009 is de oorlog afgelopen, De LTTE geeft zich over en Prabhakaran wordt gedood

We komen door Vavuniya, de eerste grote Tamilstad. Het is armoediger dan in het zuiden, en de mensen zijn donkerder van huidskleur.

We komen langs Oorlogsmonument uit 2010 gemaakt ter ere van de overwinning. Bovenop de nationale bloem van Sri Lanka en een artilleriegranaat die een grote steen doorboort en splijt. de betekenis “Niet meer vernielen maar laten bloeien”. Even later komen we nog langs een monument ter ere van Corporale Gamini Kularathna, ook wel Hasalaka Hero genoemd. Deze soldaat heeft zich opgeofferd voor 600 andere soldaten. De Tamils kwamen met een bulldozer en wilden 600 soldaten aanvallen. Echter Gamini sprong op de tank en maakte de granaat onklaar, dit moest hij met zijn leven bekopen.

Sinds 2016 kun je georganiseerd naar het noorden op vakantie. Daarvoor kon je er ook naar toe maar was het op eigen risico. Ze zijn in het noorden nog elke dag bezig met het ruimen van landmijnen.

We rijden over de Elephant-pass, tevens smalste stukje land van Sri Lanka, richting Jaffna. Het is hier het heetst, zitten hier precies onder de evenaar.

Bij hotel gelunched en smiddags naar Nederlands Fort geweest. Daar over de muur gewandeld en wat plaatjes geschoten. https://nl.wikipedia.org/wiki/Fort_Jaffna

17:00 uur naar ceremonie in hindoetempel (Kovil) gewijd aan Lord Kataragama.
Zoals alle dagen op onze blote voeten maar wel één verandering, de mannen moesten in blote bast. We hebben allemaal sportieve mannen in de groep(zal een foto bijvoegen) dus dat zag er strak uit.....

De buitenkant en het interieur zijn onberispelijk ingericht. Een buitengewoon voorbeeld van een hindoetempel (Kovil) gewijd aan Lord Kataragama.
We staan keurig in een rijtje als plotseling met een hoop bombarie  de priesters de deuren openen naar de heiligdommen van vele goden om lampen te verlichten en de figuren te aanbidden. Alles gaat gepaard met vuur en wij volgen de priesters met hun ronde om de goden te eren.
Het gebeurt allemaal in rap tempo om de priesters  te volgen van heiligdom naar heiligdom vergezeld van trommel en bel. Je ziet hoe de bevolking de goden eerst, zij hebben daar hun eigen rituelen bij, de een klapt in zijn handen, de ander vouwt zijn handen, de een wappert met zijn handen en springt in de lucht, weer een ander gaat op de grond liggen(oude man trouwens) met zijn gezicht naar beneden zodat zijn voorhoofd de grond raakt, daarna draait hij eerst zijn ene dan zijn andere schouder op de grond. Je ziet van alles in 10 minuten tijd. Dan gaat iedereen naar buiten en zien wij een man die een stukje uit een kokosnoot haalt er iets indoet, vervolgens aansteekt zodat er een vlam brandt, deze houdt hij boven het hoofd van zijn vrouw, daarna boven zijn eigen hoofd, blaast het vuur uit, loopt naar voren en smijt met een rotgang de kokosnoot kapot, als hij niet kapot zou gaan komen zijn wensen niet uit volgens het geloof.

1. Linde:
    13 januari 2019
    Een bijzondere dag vol bijzondere, heftige vethalen die jij erg mooi hebt beschreven Lidia! 💖 Mooie fotos met als winnaar natuurlijk die van al die stoere mannen met ontbloot bovenlijf! 😅😉
    Lieve foto van jullie 💞 waar jij een leuk hoedje op hebt! 👒💓
    Moest even lachen omdat ik een foto van mezelf met hoedje op op fb heb gezet vandaag......toeval bestaat niet! 😉
    Liefs en dikke kus uit stormachtig grijs Alphen! 😘😘😘😘
  2. Antoinet:
    14 januari 2019
    Goedemorgen uit een nat grijs NL(utrecht) Net alles gelezen, heel leuk en voorzover al een prachtige indrukwekkende reis.. Veel plezier nog en tot het volgende verslag.
  3. Simone:
    14 januari 2019
    Hoi hoi vanuit een zonnig Nederland,
    Heel mooi historisch reisverslag vandaag, interessante verschillen in geloven....
    Super leuke plaatjes ook, veel plezier nog!