13 januari Jaffna

13 januari 2019 - Jaffna, Sri Lanka

03D85FFC-851D-45A1-A9BA-AD1732B19EDA

Zondag 13 januari

Een groep van 21 mensen vertrekt 8:00 uur met de bus naar Delft eiland.

Ik twijfelde of ik mee zou gaan want ik had/heb wat maag/darm problemen. Gelukkig nog niet héél  ernstig maar doe liever even rustig aan.

Wij blijven met 10 man bij het hotel. Met 8 gaan we in de ochtend met Tuk Tuk naar Jaffna. Ontzettend leuk om daar een kijkje te nemen. We zijn zo’n beetje de enige toeristen. Mensen zijn erg vriendelijk en totaal niet opdringerig. We gaan winkeltjes in voor “Lappie Doekie”.

Sarong voor de mannen geen probleem, winkeltjes vol met de prachtigste stoffen in de mooiste kleurcombinaties. Walter wil een witte omdat wij op de 12e dag een tempel gaan bezoeken waarbij witte kleding op prijs wordt gesteld. Walter kiest niet de eerste de beste, hij ziet er één liggen met een goud biesje, dat wordt hem. Voor Fred(medereiziger onderweg naar Delfteiland) neemt hij er ook een mee. Er worden 2000 rupies gevraagd en Walter dingt af tot 1500, maar liefst €7,50 voor 2 lappie doekies.

Even later in een smal kraampje op markt zie ik een mooi stofje en vraag of het een sarong is. Nee dus, daar wordt ons uitgelegd dat de dames een sari dragen, de beste man laat me de stof zien, erg mooi, maar een lap van 8 meter. Ik weet natuurlijk niet hoe de vrouwen hier dat bij zichzelf omdoen. Vinden de heren van de markt geen enkel probleem, zij gaan mij de doek om doen zoals de vrouwen het hier dragen. Wij in een deuk, zij ook in een deuk. Er kwamen steeds meer mannen aan te pas. Het is ze uiteindelijk gelukt, wij schieten snel een plaatje en ik besluit de stof mee te nemen en zie dan wel hoe ik het ga dragen. Moest maar liefst 600 rupies betalen, € 2,80, bijna voor niks dus

We strijken neer in een plaatselijk café. Geweldig om daar tussen de plaatselijke bevolking te zitten en te zien hoe zij eten. Ze bestellen en gaan zitten, vervolgens komt er een groot groen blad op tafel( denk banaan of lelie-blad) daar krijgen zij wat rijst of noodles op, dan komt er een dame met wat pannetjes, gevuld met curry’s en schept een lepel curry op de noodles of rijst. Er wordt met de rechterhand gegeten. Er komt geen bestek aan te pas. Na het eten spoelen ze het blad eb hun handen schoon. Bladeren worden herbruikt.

We slenteren nog wat door de straten om vervolgens te gaan lunchen bij de KFC, die hebben ze hier dus ook. En het was nog lekker ook. Daarna weer in de Tuk Tuk naar het hotel.

Daarna paar uurtjes bij het zwembad gelegen. Rond 17:00 uur met 10 man en iemand uit het hotel rondje gelopen rondom hotel. Kinderen met vliegers, vrouwen die kleine uitjes  aan het planten waren, mensen die terug kwamen van hun werk, op de fiets met sikkel, schep e.d. Alle fietsen zijn hier trouwens oud en verroest.

De man van de bediening, tevens schoonmaker, manusje van alles, liet ons het huis van zijn ouders zien, heel bijzonder. Zijn vader verwelkomde ons en was blij met ons bezoek, we kregen een rondleiding rondom het huis. Had ook graag even binnen gekeken, maar dat was niet de bedoeling. Hij deelde blaadjes van de boom uit en we mochten de geiten gaan voeren. Toen we naar de voorkant liepen ging de voordeur open en kwam moeders met een stok naar buiten. Helemaal blij dat wij bij hun huis kwamen kijken. Wat foto’s gemaakt en bij afscheid kreeg ik een kus van haar. Erg lief.

Weer teruglopend naar het hotel in overleg met elkaar besloten we 500 rupies fooi per koppel te geven aan de man van het hotel. Met daarbij wel de melding dat dit ook voor zijn vader en moeder was. Bij elkaar kreeg hij 2500 rupies € 12,50, voor hier erg veel maar het is hem gegund.

8D47AB3C-C881-497B-A66C-6A4259A4966E

Weer een mooie dag gehad tussen de plaatselijke bevolking

Eten met de groep en 21:30 uur naar de kamer. Koffers pakken, wekker zetten. Morgen 8:00 uur in de bus naar Trincomalee.

1. Simone:
    17 januari 2019
    Wat een ontzettend leuk verhaaltje sareegirl! Heel aardig van de locals om hun roots en cultuur te delen en jullie vermaken. Veel plezier nog....
  2. Veronique:
    17 januari 2019
    Wederom veel dank voor jouw leuke reisverslagen, hoe flik je dat met de spelling van al die moeilijke namen en woorden?
    Als ik mijn ogen dichtdoe vermoed ik dat Walter het naast je zit te spellen?....Hahaha
    Hoe dan ook, het voelt alsof je meereist errug leuk dus!!
    Vooral zo doorgaanmet genieten, fijne dag alvast voor morgen🤗😃😎😘