16 januari Pollonaruwa

16 januari 2019 - Dambulla, Sri Lanka

4BF26966-BDD3-45F0-93BE-9E9B61BA3090

Vertrek 7:45 uur, worden uitgezwaaid door 9 man personeel

We maken een fotostop(vanuit de bus) bij Commonwealth War Cemetery, 362 graven van militairen die in de Tweede Wereldoorlog in Sri Lanka omkwamen, toen Trincomalee een belangrijke legerbasis was. De stad werd getroffen in 1942 door Japanse luchtaanvallen waarbij diverse Britse en Australische schepen in de Indische oceaan tot zinken werden gebracht. De grafstenen staan in strakke rijen. Er liggen ook Nederlanders, die graven zijn aan de bovenkant rond.

We rijden naar de Kanniyai Hot Wells.

De warmwaterbronnen bestaan uit zeven natuurlijke warme bronnen, die in zeven vierkante bassins naar boven komen. Het bronwater zou geneeskrachtige eigenschappen hebben. Mensen met huidziekten en aandoeningen zoals artritis en reuma komen hier in de hoop op verlichting.De bronnen zijn te klein om jezelf erin onder te dompelen daarom gebruiken de mensen emmers.  om over zichzelf heen te gieten. Elke bron verschilt van temperatuur. Toeristen mogen er ook aan mee doen. Aangezien wij geen handdoeken mee hebben en kleding,   hebben een aantal van ons alleen hun voeten nat gemaakt. De plaatselijke bevolking die zich daar aan het baden waren gooiden ook emmertjes water over de voeten van de toeristen.

Tijdens het wandelingetje er naartoe komen we langs een kraampje met chocolade, de beste man heeft het zelf gemaakt en wordt geprezen, is verschillende keren op TV geweest en heeft posters daarvan in zijn kraampje hangen. De smaak is niet zoals wíj chocolade proeven, het lijkt meer op een stevig chocolade rietsuiker klontje, zoiets. Wij vonden het niet zo lekker.

Koffie gedronken bij hotel Natur Trail, aan het diepste meer van Sri Lanka(11 meter diep)

Stop gemaakt bij Houtbewerkingsbedrijf.  Schaafsel van liaanhout doen ze in heet water en kunnen er allerlei kleuren van maken. Alleen liaanhout en heet water krijg je roze, daarna roeren met ijzeren staaf, krijg je blauw, druppeltjes Citroën erbij, krijg je geel, kalk erbij krijg je lila en zo kunnen ze met andere stoffen nog meer kleuren maken.

Na de uitleg rondje door de winkel, mooie beelden en maskers maar behoorlijk aan de prijs

Wij vervolgen onze weg naar Polonnaruwa

Daar stappen we op de fiets, alsof je opnieuw moet leren fietsen zo brak waren ze, maar ja het heeft ook wel wat.

We zien de Royal Palace Group, waar het paleis van koning Parakrama-bahu, ook bekend als Vejayanta Prasada, en andere gebouwen werden beschermd door zware vestingwerken.

Het paleis zou oorspronkelijk 7 verdiepingen hoog zijn geweest en 1000 kamers hebben, maar nu rest er niet meer dan een bakstenen gebouw met een aantal muren van 3 verdiepingen hoog. Het dak van de grote hal van het paleis werd door 30 zuilen ondersteund. We nemen ook een kijkje bij de geometrisch gevormde koninklijke baden.

Dan stappen wij weer op onze fantastische fietsen en gaan naar De Quadrangle, één van de mooiste bezienswaardigheden van Polonnaruwa. We zien hier:

Vatadage, een reliekenhuis. De Hatadage, tandreliekentempel met bij de ingang een prachtige maansteen en binnenin drie mooie Boeddhabeelden. De Atadage, voor de tandreliek toen Polonnaruwa de hoofdstad werd van het koninkrijk. De Gal Pota, een grote granieten steen die meer dan 25 ton weegt en ruim 8 meter lang is. De Satmahal Prasada, lijkt op een Cambodjaanse Khemertempel. De Nissankalata, ook wel Lotus Mandapa. De Thuparama, beeldenhuismet 8 boeddhabeelden, waren slecht te fotograferen ivm licht. Was donkere ruimte.

Verder op de fiets naar Gal Vihara, dit heiligdom bestaat uit een groep van vier prachtige boeddhabeelden die uit één enkel stuk graniet zijn gehouwen. De liggende Boeddha is het hoogtepunt, maar er zijn ook nog twee zittende en een staande boeddha.

Overal zie je honden, apen, koeien en witte reigers.

Ik heb in nog niet één land zoveel apen gezien als hier. Je hebt er helemaal geen last van, ook niet van de honden. En die lopen er heel erg veel. Zien er ook allemaal slecht uit.

We springen weer op de fiets en fietsen in zo’n 15 minuten weer naar de bus. In de bus is het lekker koel en komen we een beetje bij. Het is nog ongeveer 2 uur rijden naar het hotel, komen daar rond 19:30 uur aan.

Maar wat hebben wij een geluk, vlak vóór het donker wordt spotten we 3 olifanten in het water waar we voorbij komen. Niet héél erg dichtbij, maar toch zeker de moeite waard voor een foto.

Hup hup hup iedereen als een speer de bus uit en een plekje zoeken om een mooie foto te kunnen maken. Het is me gelukt, niet helemaal scherp, maar ze staan erop. En bovendien ook nog een mooie zonsondergang. Onze dag kan niet meer stuk.

19:30 uur komen we bij het hotel in Dambulla.

Het is donker maar de eerste indruk is geweldig. We krijgen een soort tent als kamer. Super leuk.

We gaan snel eten, daarna douchen en naar bed want morgen staat de Sigirya op het programma en dat wordt heftig....1200 treden naar boven.....of het gaat lukken? Dat horen jullie morgen...

1. Simone:
    17 januari 2019
    Heerlijk cultuur snuiven.... slim om dagelijks verslag te doen.. papparazzi, wat een fantastische indrukken beleven jullie!