14 januari Fort Frederick

14 januari 2019 - Nilaveli, Sri Lanka

448D5E5B-5CD9-4615-BE27-39E73DE62BB7

Gerommel maag/darmen zorgt ervoor dat ik alleen een geroosterd boterhammetje met banaan eet en een kopje thee drink. Moet er niet aan denken in de bus te zitten met kramp.

We rijden terug naar Vavuiya, vandaar naar links via Kebitgolewa, Horowpotana,

Onderweg bezoeken we nog een oorlogsmonument en zien flamingo’s. Helaas te ver om er een mooie foto van te kunnen maken.

We komen door Vavuniya waar de plaatselijke markt aan de gang is. Het is erg druk en het ziet er gezellig uit. Vanuit de bus wat plaatjes geschoten. Helaas gaan we er niet uit.

We maken wel een stop bij Fort Frederick, ligt op een landstrook die uitsteekt in de Indische oceaan bij Trincomalee. Je ziet diverse koloniale gebouwen waartussen oude , breed uitgewaaierde bomen staan. Er lopen herten rond, zijn mak en lopen niet weg als je er aankomt. Het fort heeft nog steeds een militaire functie. De hoofdweg loopt door naar de Gokana-Tempel. Daar staat een mooie staande Boeddha en heb je mooi uitzicht op de stad. Nog iets verder kom je bij Swami Rock , een steile klif die 130 meter lager de zee in duikt.

Op het hoogste punt ligt “Koneswaram Kovil” . De plek staat ook bekend als Lover's Leap: toen na een oorlog een dame haar geliefde met de boot naar het thuisland zag vertrekken, sprong ze van de kliffen naar beneden met fataal gevolg.
Het is een Tempel waar Hindoes hun geloof belijden. Het reuze grote beeld voor de tempel , blauw beeld van de hindoegod Shiva(olifant)wordt gerestaureerd. Voor de ingang kom je voorbij een beeld van de Heilige Koe Nanthi. Binnen- en buitenkant van de tempel zijn overvloedig versierd met godenbeelden. Het hindoeïsme telt immers imens veel goden. Wat je ziet is prachtig en kleurrijk. Buiten de tempel hangen houten bakjes, wiegjes, aan takken van de bomen om de goden te bedanken voor de geboorte van een kind en over het welzijn ervan te waken gedurende zijn/haar leven. We zagen hindoes met kokosnoten die in brand waren gestoken ( het vuur is ook een God in het hindoeïsme). Ze werpen de kokosnoten dan hard naar beneden. Doel is ze stuk te werken en het wit van de kokosnoten te kunnen zien. Dit is een teken van geluk in de toekomst.
Na ons tempelbezoek werd ons fruit aangeboden ( afkomstig van offers van de Hindoes)..
Zonder schoenen mogen we de Tempel in en kunnen we mooie foto’s maken.

E721DC25-2E46-4D9E-92D9-16808649A69D

1. Simone: